DODATNE AKTIVNOSTI ZA PREDŠKOLSKU DECU
ISHODI RADA
U boravku „Mrav Junior“ dodatne aktivnosti za predškolce predviđene su za decu od navršene pete godine. Znamo da se adekvatnom stimulacijom i dobro organizovanim aktivnostima uz iskusnog predavača dete od samo pet godina može uvesti u svet slova i brojeva.
Ishodi posle devet meseci učestvovanja u dodatnim aktivnostima:
- Dete je usvojilo tehniku pisanja
- Dete je usvojilo tehniku čitanja
- Piše diktate
- Sastave
- Računa do 20
- Razume brojevnu pravu
- Razume pojmove: veće, manje, jednako
- Aktivno učestvuje u jezičkim aktivnostima i igrama
Rad sa predškolcima osmišljen je tako da predstavlja pomoć i podršku deci i porodici u velikom pripremanju za polazak u prvi razred.
Verujemo u to da je moguće, potrebno i korisno naučiti dete da čita i piše pre polaska u prvi razred.
PISANJE I ČITANJE
ČITANJE I PISANJE
Većina dece sa kojima smo do sada radili znaju po neko slovo ili sva slova. Neku decu jednostavno to interesuje i to je sjajno.
Ono što je problem jeste to da učiteljica mora da odradi ozbiljan posao kako bi ta slova smestila u prorede između linija, kako bi ubedila decu da mala slova nisu u stvari umanjena velika slova već da neka od njih potpuno drugačije izgledaju.
Dok objasni da slovo M izgleda ovako a ne kao ajkulini zubi ili planine, prođe vreme.
Svaki krojač će vam reći da mu je mnogo lakše da skroji i sašije novo odelo nego da prepravlja staro (istog su mišljenja i učiteljice).
Kada dete poželi da nauči da čita i piše, dete ne smemo odbiti i odložiti tu aktivnost u smislu „Naučićeš kada za to dođe vreme“ za dete je došlo vreme kad vas prvi put pita kako se piše neko slovo. Tada je spremno da počne sa obukom.
Svi znamo da čitamo, da to je istina. Neko pre, neko kasnije, nekom je trebalo više vremena da nauči nekom manje, ali činjenica je da svi/skoro svi umemo da čitamo. Zašto onda žuriti? Zašto je to važno? Smatramo da je rano buđenje interesovanja za slova, reči, priče, knjige, razvija i druge sposobnosti i stvara sjajnu podlogu za sticanje novih znanja. Čitanje sada posmatramo ne kao neku, posebnu, veličanstvenu sposobnost, već kao sredstvo za dalji razvoj i napredovanje.
Da bi ih uveli u svet čitanja i pisanja moramo ih osnažiti. U tu svrhu deo časova poklanjamo jezičkim vežbama i igrama, radu na finoj motorici i grafomotorici, vežbama za razvoj pažnje i koncentracije.
Kada pričamo u terminima ishoda pričamo o tome da dete ima usvojenu pravilnu tehniku čitanja. Individualnih razlika će biti baš kao i u svemu što rade, neki će čitati brže, tečnije, sa razumevanjem pročitanog, neki će poznavati tehniku čitanja, čitaće korektno, ali sa protokom vremena i sazrevanjem i njihovo čitanje će postati tečno a razumevanje pročitanog veće.
Kada je u pitanju pisanje, deca će umeti da napišu diktirane rečenice, umeće da sastave i svoje (da prenesu svoje misli na papir), naučiće da pričaju na razne teme i da te reči i misli prenesu na papir. Opet će biti individualnih razlika biće dece kojima to ide lako i spontano, dece koja će do kraja obuke imati svoje „romane“ i „dnevnike“ u rukama. Ali biće i dece koji će uz svu pomoć i podršku uspevati tek par rečenica da prenesu na papir. Ono što je bitno u ovoj priči jeste to da će svi oni do kraja obuke pisati i da će svako dete koje prođe obuku biti sigurnije u sebe, zadovoljnije sobom, da će osećati ponos zbog svega što je dobilo na ovaj način.
MATEMATIČKO OBRAZOVANJE
Matematičko obrazovanje počinje u vrtićima već od treće godine. U vrtićima se realizuje čitav niz aktivnosti sa ciljem da se usvoje osnovni matematički pojmovi, veličine, geometrijske figure i tela, da dete ovlada serijacijom i klasifikacijom…
Mnogo toga ne možemo stvoriti kao čarobnim štapićem, za mnoge od ovih stvari moraćemo da sačekamo razvoj i da priroda uradi svoj deo posla. Aktivnostima u zoni narednog razvitka, stimulisaćemo, da se sposobnosti pojave, čim razvoj to dozvoli.
ORGANIZACIJA I PROCENA
ORGANIZACIJA
Rad u grupama do šestoro dece
Aktivnosti se realizuju 3 puta nedeljno, radnim danima.
Za decu kojoj više odgovara individualni rad, organizujemo individualne časove.
PROCENA
Pre početka rada, radi se procena trenutnog razvoja sposobnosti odnosno stepena razvoja predčitačkih i predpisačkih sposobnosti. Na osnovu ove procene pravi se individualizovan plan rada za naredni period.